VU Šiaulių akademijos STEAM centre viešėjusi astronautė: „Labai svarbu, kad vaikai leistų laiką lauke“

2024-05-09

Gegužės 9 dieną Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos STEAM centre lankėsi NASA astronautė Heidemarie Stefanyshyn-Piper, kuri susitiko su fizikos, matematikos ir kituose tiksliuosiuose moksluose gerus rezultatus rodančiais gimnazistais iš Šiaulių ir kitų miestų. Susitikimo metu astronautė ne tik papasakojo apie savo karjeros kelią, apie atkaklumą siekti svajonės, bet ir atsakinėjo į mokinių klausimus, patarinėjo, kaip siekti karjeros, kalbėjo apie inžinerijos ir gamtos mokslų svarbą.

Heidemarie Stefanyshyn-Piper yra įgijusi mechanikos inžinerijos mokslų diplomą, tarnauja JAV kariniame laivyne bei daugiau nei 10 metų buvo NASA astronautė. Moteris dalyvavo misijose į kosmosą net du kartus – 2006 ir 2009 metais.

Astronautė po apsilankymo VU Šiaulių akademijos STEAM centre negailėjo gerų žodžių Lietuvos ugdymo sistemai ir pabrėžė STEAM centrų veiklos svarbą ugdant naująją mokslininkų kartą.

Apsilankėte STEAM centre Šiauliuose, kaip vertinate STEAM veiklas?

Manau, kad mes visi norime, kad kuo daugiau vaikų rinktųsi su naujausiomis technologijomis susijusius mokslus, atrastų save inžinerijoje. Juk būtent technologijos yra mūsų ateitis. Labai svarbu, kad jauni žmonės jaustų aistrą mokslui – matematikai, fizikai, gamtos mokslams. Žingeidūs vaikai yra laimingi vaikai. Kad jaunimas pasirinktų studijuoti universitetuose, reikia juos sudominti dar jauname amžiuje. Štai čia STEAM centrai visame pasaulyje atlieka labai svarbų vaidmenį. Juk ne kiekviena mokykla turi galimybę suteikti visas sąlygas pažinti gamtos ir inžinerijos mokslus. STEAM centrai gali priimti mokinius, bendradarbiauti su ugdymo įstaigomis. Šie centrai turi prieigą prie naujausių technologijų, laboratorinės įrangos ir tai tikrai yra svarbu, nes vaikai gali paliesti, išbandyti daugybę dalykų, o tai, žinoma, padeda atrasti aistrą tiksliesiems mokslams, norui ateityje sieti savo gyvenimą su moksline veikla.

Gyvename laikais, kai vaikų dėmesį traukia elektronikos prietaisai. Ir tai ne visada yra naudinga mokslams. Kaip Jūsų manymu reikėtų įtraukti vaikus domėtis STEAM veiklomis?

Mano nuomone, labai svarbu, kad vaikai kuo daugiau laiko leistų lauke, gamtoje, kieme ir panašiai. Todėl mūsų, kaip visuomenės, pareiga kviesti juos gyvai pažinti pasaulį. Šiuolaikinė karta daug jėgų ir dėmesio skiria technologijoms – telefonams, planšetėms, kompiuteriams ir kitiems elektronikos prietaisams. Visa tai lemia, kad vaikai mažiau laiko praleidžia gamtoje, kartais nenori domėtis juos supančia aplinka. Mūsų pareiga yra paskatinti mažuosius domėtis pasaulius, gamta ir joje vykstančiais reiškiniais. Juk kai kyla klausimas „Kodėl taip nutiko?“ gimsta smalsumas ir noras suprasti, pažinti mus supančią aplinką. O juk būtent smalsumas yra ta varomoji jėga, kuri verčia ieškoti atsakymų, pažinti, mokytis ir net atrasti pašaukimą moksle.

Jūs įrodėte, kad inžinerijos srityje sėkmingą karjerą sukurti gali ir moterys. Kaip svarbu skatinti mergaites nuo mažumės domėtis tiksliaisiais mokslais, nebijoti atrasti save mokslinėje veikloje, inžinerijoje. Juk visuomenėje vis dar gajūs stereotipai, kad dalis tiksliųjų mokslų yra labiau vyriškos sritys?

Čia vėlgi didelį darbą atlieka STEAM centrai. Juk čia visi mokiniai yra lygūs. Vaikai susipažįsta su fizika, matematika, gamtos mokslais ir panašiai. Jauname amžiuje tiek berniukai, tiek mergaitės yra imlūs šiems mokslams. Tai padeda pagrindą plėtoti žinias šiose srityse ir toliau. Ugdyti gebėjimus inžinerijos srityje reikia nuo mažumės, tuomet mergaitės tikrai atranda džiaugsmą ir pašaukimą ne tik STEAM veikloms. Pastebima, kad jei mergaitės inžinerijos mokslais susidomi dar vaikystėje, yra daug didesnė tikimybė, kad jos savo gyvenimą susies su šia sritimi, sieks aukštojo išsilavinimo, norės tapti mokslininkėmis ar kitaip susies savo gyvenimą su tiksliaisiais mokslais. Pavyzdžiui, NASOJE mes labai vertiname moteris, nes didžiausias dėmesys yra skiriamas yra skiriamas astronauto individualioms savybėms ir gebėjimams. Svarbiausia, kad pas specialistą būtų aistra siekti išsilavinimo, ugdyti kompetencijas bei nedingtų noras tobulėti.

Ką patartumėte jaunimui, kuris nori siekti aukštumų mokslinėje veikloje, bet baiminasi, kad nepavyks? Vienareikšmiškai patarčiau neriboti svajonių ir nebijoti išeiti iš savo komforto zonos. Kad ir, pavyzdžiui, Lietuva. Esate nedidelė šalis, tačiau čia mokslas tikrai yra pažengęs, jaunimas gauna kokybišką išsilavinimą. Todėl manau, kad jaunam žmogui iš regiono taip pat yra atviros visos galimybės siekti profesinių aukštumų tiek savo šalyje, tiek pasaulyje. Nereikia bijoti plačiųjų vandenų. Ką noriu pasakyti, tai, kad pasaulis yra platus ir jis tikrai neriboja galimybių ambicingam jaunimui. Net ir NASA tikrai turi tarptautines programas, kuriose gali dalyvauti žmonės iš įvairių pasaulio šalių. Tad, kartais nereikia bijoti svajoti apie didelius dalykus, nes jie tikrai gali būti įmanomi. Jaunimas gali mokytis, plėsti žinias, vėliau keliauti po pasaulį, ieškoti galimybių, kur save realizuoti. Tai, kad dirbsite kitoje šalyje, nepadarys jūsų mažiau lietuviais ar savo šalies patriotais. Todėl jaunimui visada patariu – nebijokite priimti jums pateikiamų galimybių, nes jų tikrai yra.

VU Šiaulių akademijos informacija ir nuotraukos